03
Σεπτ.
11

Η εκδίκηση του Δαρβίνου

Είναι πάντα δύσκολο να κρίνεις μια ταινία κατορθώνοντας να είσαι δίκαιος τόσο με τους δημιουργούς της όσο και με το εν δυνάμει κοινό της. Είναι σίγουρα ευκολότερο να περιγράψεις ένα ριμέικ, ένα πρίκουελ, ένα σίκουελ, μια ιστορία τέλος πάντων που, πέρα από τους ξενόγλωσσους όρους, πατάει σε ένα γερό υπόβαθρο μιας παλαιότερης ταινίας της οποίας αποτελεί διασκευή, προοίμιο ή συνέχεια.

Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Εξέγερση θεωρείται το προοίμιο όχι μιας αλλά δύο ταινιών που απέχουν χρονικά μεταξύ τους 30 και κάτι χρόνια. Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι από πίσω βρίσκεται ένα μυθιστόρημα το οποίο έχει απασχολήσει πολλάκις τον αμερικάνικο κινηματογράφο. Η πρώτη ταινία-προσέγγιση του 1968 εκκίνησε μια σειρά τεσσάρων κινηματογραφικών συνεχειών και αρκετών τηλεοπτικών παραγωγών. Όταν το 2001 ο Τιμ Μπάρτον ασχολήθηκε με το έργο του Πιέρ Μπουλ (Pierre Boulle, συγγραφέας επίσης της Γέφυρας του ποταμού Κβάι) με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα, πολλοί θεώρησαν ότι θα ξεκινούσε μια αντίστοιχη ακολουθία. Χρειάστηκε όμως να φτάσουμε στο 2011 για να δούμε το πώς δημιουργήθηκε αυτό το υπερ-είδος χιμπαντζήδων (ή πιθήκων, αλλά όχι μαϊμούδων) το οποίο κατοικούσε στον Πλανήτη των Πιθήκων.

Ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας είναι Rise of the Planet of the Apes το οποίο μεταφράστηκε στα ελληνικά ως εξέγερση αλλά μπορεί κάλλιστα να ερμηνευτεί ως απαρχή, αυγή.  Και ακριβώς αυτό είναι! Ο πίθηκος επιστημονικά θεωρείται ο κοντινότερος συγγενής του ανθρώπου με μεγάλο ποσοστό ομοιότητας του DNA. Σύμφωνα δε με το Δαρβίνο, είναι στην πραγματικότητα πρόγονός του, κάτι σαν πολύ μακρινός παππούς. Αυτός είναι από τους κύριους λόγους που οι πίθηκοι χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα, στο τελευταίο στάδιο λίγο πριν τις δοκιμές σε ανθρώπους. Στην Απαρχή ή Εξέγερση του Πλανήτη των Πιθήκων παρακολουθούμε το γιατρό-βιολόγο-χημικό Γουίλ ο οποίος εργάζεται σε μια πολυεθνική φαρμακευτική αναζητώντας απεγνωσμένα το φάρμακο για το Αλτσχάιμερ που θα μπορέσει να σώσει τον άρρωστο πατέρα του ο οποίος βρίσκεται σε μια φαινομενικά μη αντιστρεπτή πορεία. Όμως βιάζεται υπερβολικά και μετά από κάποιους λάθος χειρισμούς βλέπει το όνειρό του να γκρεμίζεται και το έργο του να παγώνει. Το εργαστήριο σχεδόν διαλύεται, τα πειραματόζωα θανατώνονται κι ο Γουιλ βρίσκεται να νταντεύει εκτός από τον πατέρα του και τον Σίζαρ, ένα νεογέννητο πιθηκάκι. Ο Σίζαρ μεγαλώνοντας επιδεικνύει εξαιρετικά υψηλό βαθμό νοημοσύνης. Παρότι δεν έλαβε ποτέ του τη θεραπεία, η μητέρα του αποτελούσε το κόσμημα του εργαστηρίου και μοιράστηκε μαζί του κάποια από τα μυστικά της.

Από το σημείο αυτό ξεκινά η σύγκρουση. Σύγκρουση ανάμεσα στην επιστημονική καινοτομία και το οικονομικό κέρδος. Σύγκρουση ανάμεσα στα επίκτητα χαρακτηριστικά και την πραγματική φύση. Σύγκρουση σε μια κοινωνία που έχει γίνει τόσο ανθρωποκεντρική, παλαιότερα από την ανάγκη επιβίωσης, πλέον από αδιαφορία και υπεροψία.

Η παραγωγή έχει χαρακτηριστικά έπους. Το τέλος αφήνει ορθάνοιχτη την πόρτα σε πιθανές συνέχειες χωρίς όμως να αφαιρεί από τη δυναμική της Εξέγερσης. Ο Βρετανός σκηνοθέτης Ρούπερτ Γουάιατ κάνει αξιοπρεπώς τη δουλεία του στο ντεμπούτο του στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, ο Τζέιμς Φράνκο προσθέτει μια ακόμα θετική παρουσία μετά το περυσινό 127 Ώρες και η νεαρή Φρίντα Πίντο με τη φόρα του Slumdog Millionaire προσγειώνεται στο αμερικάνικο όνειρο με λίγες αλλά αρκούντως φωτεινές παρουσίες. Αυτός που κλέβει πάντως την παράσταση είναι ο Άντι Σέρκις ως Σίζαρ, ή ακριβέστερα ως υπεύθυνος για την κινησιολογία του Σίζαρ. Μετά το Γκόλουμ στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών ο Σέρκις έχει αποκτήσει ειδίκευση σε τέτοιου είδους αναπαραστάσεις και έχει προηγούμενη εμπειρία με πιθήκους αφού υποδύθηκε τον υπερμεγέθη συγγενή τους γορίλα στον Κινγκ Κονγκ του Τζάκσον το 2005.

Η Εξέγερση και λόγω της χρονικής συγκυρίας είχε στόχο να γίνει ένα μεγάλο καλοκαιρινό μπλοκμπάστερ. Όμως σίγουρα απευθύνεται σε κοινό ευρύτερο από το αυστηρά εμπορικό και τους φαν των ταινιών επιστημονικής φαντασίας. Δεν εξελίσσει ούτε καινοτομεί. Στέκεται ωστόσο ικανοποιητικά ως αυτόνομη παρουσία και αφορμή για σκέψη, προβληματισμό και άπειρο ποπ κορν.

Advertisements

0 Responses to “Η εκδίκηση του Δαρβίνου”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Μέχρι να αποχωρήσει και ο τελευταίος, ξένος ή μη, εκπρόσωπος κάθε τρόικας, η Ελλάδα είναι μια χώρα υπό κατοχή.

indiego

Sternenwandler

Αρχείο δημοσιεύσεων

Το Lagrimas de oro στο Mixcloud

Το ραδιόφωνο του Lagrimas de oro

Το αρχείο της Blogovision 2012

Το αρχείο της Blogovision 2013


cheworldtour

nine months around the world with the che brothers

Kollect-news

ενημέρωση και ειδησεογραφία

guteshoerenistwichtig

das gehört gehört

ΣΙΝΕ ΜΕΛΙΝΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ 65, ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ

Punk Archaeology

A collaborative exploration of the links between archaeology and the musical underground of Punk and New Wave

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Sunday Freakshow

Radio show & Music blog

η Λέσχη

φτιάχνοντας τα τετράδια της ανυπότακτης θεωρίας

nemmblog

Music For Everyone - a North East England based 'all genre' music blog

Santa Sangre

blissful nightmares & mechanical dreams

Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων..

Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Φουρφουρά

Stavros Mavroudeas Blog

The personal blog of S.Mavroudeas

n o w h e r e

no/where or now/here?

ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ

Υποψήφιος Β' Αθηνών με τον ΣΥΡΙΖΑ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΚΑΛΠΕΣ ΤΗΣ 25ης ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

Yanis Varoufakis

thoughts for the post-2008 world

a closer listen

A home for instrumental and experimental music.

OMADEON

Creative Work of Multiple Forms

FRACTURED AIR

The universe is making music all the time

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΑΤΟΙΚΩΝ Ν.Φ.-Ν.Χ.

Για την υπεράσπιση του Άλσους και της πόλης

Lumen

Audio / Visual artist. Based in Bristol UK

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ

Μια εκδοτική προσπάθεια από τους εργαζόμενους στο χώρο του βιβλίου

Η Μαγική Φωνή

“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.”

πολύφημος 2.0

στους τυφλούς βασιλεύουν οι μονόφθαλμοι

iphigeneia panetsou

A fine WordPress.com site

Sound Advice

Music Reviews

Ο μΙκρος Μιχαλης

...σκέφτηκε και έγραψε...

Σύλλογος Ιντιφάντα

Για την Αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό Λαό

Χρονοντούλαπο

Παύλου Παπανότη, συνταξιούχου εκπαιδευτικού.

Blackspin

" ...and still spinning with the times"

JailGoldenDawn

Για την Πολιτική Αγωγή του αντιφασιστικού κινήματος

A Plus Authors

Book Blogging from a Guy's Perspective

AIXMH

έκδοση αναρχικού λόγου

Βασιλική Σιούτη

Δημοσιογραφικό ημερολόγιο

valuewhatworths

Just another WordPress.com site

Ε.Λ.Σ.Α.Λ.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

tolmima

"Οι καιροί ου μενετοί" Θουκυδίδης

Dimitris Melicertes

I don't write, I touch without touching.

Redflecteur

About Art and Politics

histoires_μinimales

ιστορίες μινιμάλ καθημερινής τρέλας

Snippets of Suomi

pensieri, parole, opere e omissioni di un italiano ad Helsinki

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Τα Νέα του Βελγίου

Σουρεαλιστική Επιθεώρηση Πολιτισμού

Αρέσει σε %d bloggers: