21
Φεβ.
11

Notorious… Η ιστορία ως πρόσχημα


Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ βρίσκεται στις δόξες του. Έχει μόλις ολοκληρώσει τη «Νύχτα αγωνίας» (Spellbound, 1945) που έκανε μεγάλη επιτυχία και έφτασε τις 6 υποψηφιότητες στα Όσκαρ – έστω και αν κέρδισε μόνο αυτό της καλύτερης μουσικής. Έχει συνεργαστεί με την Ίνγκριντ Μπέργκμαν της οποίας η καρίερα έχει απογειωθεί μετά την «Καζαμπλάνκα» του 1942. Συνεχίζει τη συνεργασία με τον σεναριογράφο Μπεν Χεκτ με τον οποίον αποφασίζουν να δουλέψουν πάνω σε μια ερωτική ιστορία η οποία θα εμπνέεται από ένα παρωχημένο – όπως ομολογεί ο ίδιος ο Χίτσκοκ – διήγημα που δημοσιεύτηκε στην Saturday Evening Post με τίτλο «Το τραγούδι της φλόγας». Η ιστορία ενδεικτική του κλίματος που επικρατούσε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: μια κοπέλα ερωτεύεται έναν άντρα της καλής κοινωνίας και ετοιμάζονται να παντρευτούν˙ βασανίζεται όμως από συνειδησιακά προβλήματα καθώς κατά τη διάρκεια του πολέμου είχε κοιμηθεί με ένα ξένο κατάσκοπο για να του αποσπάσει πληροφορίες κατ’εντολή της κυβέρνησης. Αυτή την ιστορία θέλουν να διηγηθούν. Αλλά δεν μπορούν να το κάνουν τόσο απλά. Άλλωστε ο Χίτσκοκ παρά τον έντονο ρομαντισμό του είναι εραστής του σασπένς. Έτσι λοιπόν δίπλα στον εσωτερικό προβληματισμό προστίθεται μια εξωτερική πηγή έντασης, μια πρόφαση για να διηγηθεί την ιστορία (ένα στοιχείο που υπάρχει στις ταινίες του και ο Χίτσκοκ βάφτισε Μακ Γκάφιν). Όπως αφηγείται ο ίδιος στο Φρανσουά Τρυφώ το είδος του στοιχείου αυτού της εξωτερικής έντασης και αγωνίας δεν είχε ιδιαίτερη σημασία, αρκεί να μπορούσε να γίνει πιστευτό. Κι όμως δεν έγινε! Όταν πρότειναν το σενάριο στην εταιρεία τους απορρίφθηκαν. Ο λόγος; Με τον πόλεμο ήδη σε εξέλιξη η ιστορία περιλαμβάνει την υπόνοια κατασκευής ατομικής βόμβας με βάση το ουράνιο από τους Γερμανούς εν έτει 1944. Ακόμα και τότε το ενδεχόμενο αυτό ήταν απορριπτέο από τους επιστήμονες της εποχής. Όμως για τον Χίτσκοκ και τον Χεκτ αποτελούσε το ιδανικό στοιχείο: ιντρίγκαρε το κοινό και παράλληλα προέβλεπε ένα μέλλον που τελικά δεν ήταν τόσο μακρινό. Όπως και να έχει, δεν άργησαν να βρουν παραγωγούς. Το δυναμικό ήταν ήδη έτοιμο. Η Ίνγκριντ Μπέργκμαν θα έλαμπε πάλι και θα είχε πλέον στο πλάι της ένα γόη, τον Κάρυ Γκράντ.

Η διήγηση της ταινίας αν και ιδιαίτερα απλή, εξελίσσεται περίπλοκα. Ξεκινά ως δικαστικό θρίλερ (ο πατέρας της πρωταγωνίστριας καταδικάζεται για προδοσία και μέσα σε λίγες μέρες αυτοκτονεί), συνεχίζει ως κατασκοπευτικό (ο κυβερνητικός πράκτορας-Κάρυ προτείνει στην κοπέλα να ξεπλύνει το όνομά της βοηθώντας τη χώρα της) εξελίσσεται σε αισθηματικό (ο έρωτας είναι στη γωνία και σύντομα ο Κάρυ και η Ίνγκριντ ερωτεύονται) και επανέρχεται σε κατασκοπευτικό. Το δίλημμα ανάμεσα στην υποχρέωση και την επιθυμία είναι έκδηλο σε μεγάλο μέρος της ταινίας. Ο ερωτευμένος πράκτορας οφείλει να ρίξει την καλή του στην αγκαλιά ενός άλλου. Η ασυνείδητη νεαρή που περνά μια ξαφνική ενηλικίωση μετά το θάνατο του πατέρα της κλονίζεται, γιατί για πρώτη φορά στη ζωή της καθορίζουν άλλοι το επόμενό της βήμα – είτε επαγγελματικά αν πρόκειται για τον επικεφαλής της αποστολής, είτε προσωπικά αν πρόκειται για τον αγαπημένο της που δεν της έχει πει ακόμα το «σ’αγαπώ». Ωστόσο η ελευθερία των ηρώων δεν υπάρχει. Οι κινήσεις που επιτρέπεται να κάνουν είναι απόλυτα προδιαγεγραμμένες. Δεν μπορούν ακόμα να ξεφύγουν. Κι η νεαρή αναγκάζεται να παντρευτεί τον άνθρωπο που κλήθηκε να προσεγγίσει για να του αποσπάσει πληροφορίες. Το παιχνίδι εξουσίας συνεχίζεται. Η μητέρα του δεν θέλει τη νύφη. Αυτός κάνει την επανάστασή του και την παρακούει, όμως κι αυτό θα κρατήσει για λίγο. Όταν αντιλαμβάνεται το παιχνίδι που παίζεται πίσω από την πλάτη του, είναι η πρώτη στης οποίας τη βοήθεια προστρέχει. Δεν μπορεί να το αφήσει έτσι, όμως ταυτόχρονα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός, γιατί αν μαθευτεί ότι παντρεύτηκε μια κατάσκοπο οι δικοί του θα τον εξοντώσουν. Να λοιπόν πώς μια απλή ιστορία αγάπης γίνεται ένα αγωνιώδες ταξίδι!

Κάθε εξωτερική διαμάχη έχει και μια αντίστοιχη, ίσως όχι άμεσα αντιληπτή, εσωτερική σύγκρουση. Στον κόσμο που χτίζουν ο Χίτσκοκ και ο Χεκτ όλα είναι πιστευτά. Αντίθετα με τους υπερκατασκόπους στυλ Μποντ, οι εξελίξεις καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από την αγάπη, τη δύναμη που κινεί τον κόσμο. Για το λόγο αυτό δε χρειάζεται καμιά άλλη δικαιολογία ακόμα και στην πιο ανόητη αντίδραση των ηρώων του. Οι ήρωές του γίνονται ανόητοι γιατί αγαπούν. Οι ήρωές του είναι πιστευτοί γιατί έχουν ένα πραγματικό πρόσωπο. Δεν είναι ούτε βράχοι ηθικής, ούτε απόλυτα κακοί και εκδικητικοί. Σε κάθε έναν ενυπάρχουν τα πλέον αντιφατικά χαρακτηριστικά όπως ακριβώς συμβαίνει στην πραγματικότητα.

Η Μπέργκμαν είναι υπέροχη και φωτεινή. Ο Γκραντ αγέρωχος, απρόσιτος και γοητευτικός. Ο Κλωντ Ρέινς (επίσης από τους πρωταγωνιστές της Καζαμπλάνκας) ενσαρκώνει τον πολύ ανθρώπινο κακό της ιστορίας και η κυρία Κόνσταντιν ως μητέρα του βγάζει αυτό το απόκοσμο και απειλητικό συναίσθμημα που τόσο ιντριγκάρει τον Χίτσκοκ να χρησιμοποιεί (η μητέρα-απειλή είναι παρούσα επίσης στο Ψυχώ, στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων και τα Πουλιά). Ο Χίτσκοκ σκηνοθετεί με πρωτοτυπία και δυναμισμό. Η πρώτη σκηνή στη δεξίωση ξεκινά από ένα γενικό πλάνο και σταδιακά εστιάζει στο χέρι της Αλίσια (Ι.Μπέργκμαν) που κρατά ένα κλειδί. Ο σκηνοθέτης επικεντρώνεται στα πρόσωπα των ηρώων. Παίρνει το νήμα από εκεί που το άφησε ο Νταλί στη «Νύχτα αγωνίας» και μας δίνει σκηνές από την οπτική γωνία των πρωταγωνιστών, όπως στην ανάρρωση της Αλίσια από το μεθύσι. Η ταινία προτάθηκε για δύο Όσκαρ – καλύτερου β’ αντρικού ρόλου για τον Ρέινς και καλύτερου σεναρίου για τον Χεκτ – αλλά δεν κέρδισε κανένα. Έμεινε ωστόσο στην ιστορία για το λαμπερό  ζευγάρι των πρωταγωνιστών του και τη σκηνή με ένα από τα μεγαλύτερα σε διάρκεια φιλιά στη ιστορία του κινηματογράφου.

Στην ταινία ο ιδιόρρυθμος Άλφρεντ Χίτσκοκ συνεχίζει πιστά την παράδοση των ξαφνικών του «εισβολών» (cameos) και εμφανίζεται ως προσκεκλημένος στη δεξίωση του νιόπαντρου ζευγαριού. Είναι πράγματι διασκεδαστική η αναζήτηση της εμφάνισής του σε κάθε ταινία!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Μέχρι να αποχωρήσει και ο τελευταίος, ξένος ή μη, εκπρόσωπος κάθε τρόικας, η Ελλάδα είναι μια χώρα υπό κατοχή.

indiego

Sternenwandler

Αρχείο δημοσιεύσεων

Το Lagrimas de oro στο Mixcloud

Το ραδιόφωνο του Lagrimas de oro

Το αρχείο της Blogovision 2012

Το αρχείο της Blogovision 2013


cheworldtour

nine months around the world with the che brothers

Kollect-news

ενημέρωση και ειδησεογραφία

guteshoerenistwichtig

das gehört gehört

ΣΙΝΕ ΜΕΛΙΝΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ 65, ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ

Punk Archaeology

A collaborative exploration of the links between archaeology and the musical underground of Punk and New Wave

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Sunday Freakshow

Radio show & Music blog

η Λέσχη

φτιάχνοντας τα τετράδια της ανυπότακτης θεωρίας

nemmblog

Music For Everyone - a North East England based 'all genre' music blog

Santa Sangre

blissful nightmares & mechanical dreams

Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων..

Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Φουρφουρά

Stavros Mavroudeas Blog

The personal blog of S.Mavroudeas

n o w h e r e

no/where or now/here?

ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ

Υποψήφιος Β' Αθηνών με τον ΣΥΡΙΖΑ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΚΑΛΠΕΣ ΤΗΣ 25ης ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

Yanis Varoufakis

thoughts for the post-2008 world

a closer listen

A home for instrumental and experimental music.

OMADEON

Creative Work of Multiple Forms!

FRACTURED AIR

The universe is making music all the time

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΑΤΟΙΚΩΝ Ν.Φ.-Ν.Χ.

Για την υπεράσπιση του Άλσους και της πόλης

Lumen

Audio / Visual artist. Based in Bristol UK

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ

Μια εκδοτική προσπάθεια από τους εργαζόμενους στο χώρο του βιβλίου

Η Μαγική Φωνή

“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.”

πολύφημος 2.0

στους τυφλούς βασιλεύουν οι μονόφθαλμοι

iphigeneia panetsou

A fine WordPress.com site

Sound Advice

Music Reviews

Ο μΙκρος Μιχαλης

...σκέφτηκε και έγραψε...

Σύλλογος Ιντιφάντα

Για την Αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό Λαό

Χρονοντούλαπο

Παύλου Παπανότη, συνταξιούχου εκπαιδευτικού.

Blackspin

" ...and still spinning with the times"

JailGoldenDawn

Για την Πολιτική Αγωγή του αντιφασιστικού κινήματος

A Plus Authors

Book Blogging from a Guy's Perspective

AIXMH

έκδοση αναρχικού λόγου

Βασιλική Σιούτη

Δημοσιογραφικό ημερολόγιο

valuewhatworths

Just another WordPress.com site

Ε.Λ.Σ.Α.Λ.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

tolmima

"Οι καιροί ου μενετοί" Θουκυδίδης

Dimitris Melicertes

I don't write, I touch without touching.

Redflecteur

About Art and Politics

histoires_μinimales

ιστορίες μινιμάλ καθημερινής τρέλας

Snippets of Suomi

pensieri, parole, opere e omissioni di un italiano ad Helsinki

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Τα Νέα του Βελγίου

Σουρεαλιστική Επιθεώρηση Πολιτισμού

Αρέσει σε %d bloggers: